RYMY I PIOSENKI DLA DZIECI
Dzieci uwielbiają piosenki i rymowanki. Uwielbiają słuchać naszego głosu. Wspólne śpiewanie z mamą czy tatą zazwyczaj sprawia im ogromną przyjemność.
Śpiewanie i mówienie do dziecka wspaniale stymuluje przyszły rozwój mowy. Dziecko słuchając nas uczy się słów już od momentu narozin. Na początku zapamiętuje je i kumuluje, a potem powoli uczy się je odtwarzać. Dzięki rymom zawartych w piosenkach i wierzykach dziecko uczy sę łączyć sylaby, a potem tworzyć z nich słowa.
Będąc mamą oraz prowadząc zajęcia dla dzieci i ich rodziców, zauważyłam, że dzieci bardzo lubią piosenki z pokazywaniem i rekwizytami. Są zainteresowane ruchami oraz gestykulacją, która niesie ze sobą określone znaczenie. Sprawia im to ogromną frajdę i bardzo szybko są w stanie nauczyć się pokazywanych gestów. A dzięki temu szybciej uczą się konkretnych komunikatów. Jeśli śpiewamy o tym, że myjemy zęby i jednocześnie wykonujemy ruch, jak przy myciu zębów, możemy być pewni, że po kilku powtórzeniach nawet kilkumiesięczny brzdąc weźmie do buzi swoją rączkę, imitując nasz ruch. A starszy maluch pradopodobnie od razu powtórzy ten sam ruch, który my wykonujemy.
My z Amelką mamy kilka swoich ulubionych piosenek, które śpiewamy w kółko od ponad dwóch lat. Większość z nich pochodzi oryginalnie w wersji angielskiej, więc na potrzeby zajęć, które prowadzę zaadoptowałam je i dzis prezentuję Wam ich polskie wersje.
Śpiewanie i mówienie do dziecka wspaniale stymuluje przyszły rozwój mowy. Dziecko słuchając nas uczy się słów już od momentu narozin. Na początku zapamiętuje je i kumuluje, a potem powoli uczy się je odtwarzać. Dzięki rymom zawartych w piosenkach i wierzykach dziecko uczy sę łączyć sylaby, a potem tworzyć z nich słowa.
Będąc mamą oraz prowadząc zajęcia dla dzieci i ich rodziców, zauważyłam, że dzieci bardzo lubią piosenki z pokazywaniem i rekwizytami. Są zainteresowane ruchami oraz gestykulacją, która niesie ze sobą określone znaczenie. Sprawia im to ogromną frajdę i bardzo szybko są w stanie nauczyć się pokazywanych gestów. A dzięki temu szybciej uczą się konkretnych komunikatów. Jeśli śpiewamy o tym, że myjemy zęby i jednocześnie wykonujemy ruch, jak przy myciu zębów, możemy być pewni, że po kilku powtórzeniach nawet kilkumiesięczny brzdąc weźmie do buzi swoją rączkę, imitując nasz ruch. A starszy maluch pradopodobnie od razu powtórzy ten sam ruch, który my wykonujemy.
My z Amelką mamy kilka swoich ulubionych piosenek, które śpiewamy w kółko od ponad dwóch lat. Większość z nich pochodzi oryginalnie w wersji angielskiej, więc na potrzeby zajęć, które prowadzę zaadoptowałam je i dzis prezentuję Wam ich polskie wersje.
Źródło |
STARY DONALD
Większość z nas zna piosenkę Old McDonald. My do naszej interpretacji zbieramy wszystkie zwierzątka, jakie mamy w domu. Mogą być pluszaki, drewniane bądź gumowe zwierzęta. Albo wyraziste obrazki z książki. Siadamy wygodnie na podłodze, kładziemy zwierzaki przed nami i podnosimy do góry to, o którym aktualnie śpiewamy. Melodię znajdziecie tutaj.
Stary Donald farmę miał, E I E I O,
Na tej farmie KURKĘ miał, E I E I O
Kurka robi ko,kokokokoko……….
Stary Donald farmę mial, E I E I O.
Na tej farmie KRÓWKĘ miał, E I E I O
Krówka robi mu,mumumumumu……..
Na tej farmie ŚWINKĘ mial, E I E I O
Świnka robi chrum,chrumchrumchrumchrumchrum............
Na tej farmie KOTKA miał, E I E I O
Kotek robi miau,miaumiaumiaumiaumiau..........
Na tej farmie PIESKA mial, E I E I O
Piesek robi chau,chauchauchauchauchau..........
Na tej farmie OSIOŁKA mial, E I E I O
Osioł robi iho,ihohohoho..........
Na tej farmie KACZKĘ mial, E I E I O
Kaczka robi kwa,kwakwakwakwakwa.........
AUTOBUS
Piosenka o autobusie to typowa piosenka z pokazywaniem. Z malutkim dzieckiem najlepiej śpiewa się w dwie osoby. Jedna osoba pokazuje, tak żeby maluszek widział, a druga trzyma dziecko na kolanach i wykonuje gesty rączkami dziecka. Starsze dzieci siedzą naprzeciw nas i powtarzają, to co my. Przy robieniu cmok, jak mamusie i tatusiowie koniecznie dajemy dziecku buziaki.
Melodię i gesty znajdziecie tu.
Większość z nas zna piosenkę Old McDonald. My do naszej interpretacji zbieramy wszystkie zwierzątka, jakie mamy w domu. Mogą być pluszaki, drewniane bądź gumowe zwierzęta. Albo wyraziste obrazki z książki. Siadamy wygodnie na podłodze, kładziemy zwierzaki przed nami i podnosimy do góry to, o którym aktualnie śpiewamy. Melodię znajdziecie tutaj.
Stary Donald farmę miał, E I E I O,
Na tej farmie KURKĘ miał, E I E I O
Kurka robi ko,kokokokoko……….
Stary Donald farmę mial, E I E I O.
Na tej farmie KRÓWKĘ miał, E I E I O
Krówka robi mu,mumumumumu……..
Na tej farmie ŚWINKĘ mial, E I E I O
Świnka robi chrum,chrumchrumchrumchrumchrum............
Na tej farmie KOTKA miał, E I E I O
Kotek robi miau,miaumiaumiaumiaumiau..........
Na tej farmie PIESKA mial, E I E I O
Piesek robi chau,chauchauchauchauchau..........
Na tej farmie OSIOŁKA mial, E I E I O
Osioł robi iho,ihohohoho..........
Na tej farmie KACZKĘ mial, E I E I O
Kaczka robi kwa,kwakwakwakwakwa.........
Źródło |
AUTOBUS
Piosenka o autobusie to typowa piosenka z pokazywaniem. Z malutkim dzieckiem najlepiej śpiewa się w dwie osoby. Jedna osoba pokazuje, tak żeby maluszek widział, a druga trzyma dziecko na kolanach i wykonuje gesty rączkami dziecka. Starsze dzieci siedzą naprzeciw nas i powtarzają, to co my. Przy robieniu cmok, jak mamusie i tatusiowie koniecznie dajemy dziecku buziaki.
Melodię i gesty znajdziecie tu.
Koła autobusu kręcą się, kręcą się, kręcą się...
Koła autobusu kręcą się...
Cały dzień!
Wycieraczki w autobusie robią szu szu szu szu,szu szu szu...
Wycieraczki w autobusie robią szu...
Cały dzień!
Trąbka w autobusie robi bip bip bip bip bip bip bip...
Trąbka w autobusie robi bip…
Cały dzień!
Ludzie w autobusie mówią pla pla pla pla pla pla pla…
Ludzie w autobusie mówią pla…
Cały dzień!
Dzieci w autobusie robią ła ła ła ła ła ła ła
Dzieci w autobusie robią łaa...
Cały dzień!
Babcie w autobusie mówią shh shh shh shh shh shh shh....
Babcie w autobsie mówią shh...
Cały dzień!
Mamusie w autobusie robią cmok,cmok cmok cmok,cmok cmok cmok...
Tatusie w autobusie robią cmok...
Cały dzień!
Źródło |
NASZE PORANKI
W tej piosence podobnie, jak w piosence o autobusie, pokazujemy dziecku, co robimy, a ono powtarza po nas. Zmieniamy slowa zaleźnie od pogody. Zamiast ciepły letni dzień, śpiewamy na przykład w zimny dszczowy dzień, kiedy za oknem pada. Melodię i gesty znajdziecie tutaj
Tak myjemy nasze buzie
Nasze buzie, nasze buzie
Tak myjemy nasze buzie
W ciepły letni dzień...
Tak czeszemy nasze włosy
Nasze wlosy nasze włosy
Tak czeszemy nasze włosy
W ciepły letni dzień
Tak myjemy nasze zęby
Nasze zęby nasze zęby
Tak myjemy nasze zęby
W ciepły letni dzień
Tak wkładamy nasze bluzki
Nasze bluzki nasze bluzki
Tak wkładamy nasze bluzki
W ciepły letni dzień
Tak idziemy na spacerek
Na spacerek na spacerek
Tak idziemy na spacerek
W ciepły letni dzień
Tak machamy do widzenia
Do widzenia do widzenia
Tak machamy do widzenia
W ciepły letni dzień
Źródło |
POPCORN
Popcorn to fantastyczna zabawa z podrzucaiem do góry. Uwielbiają ją wszystkie dzieci.
Sadzamy maluszkaa na kolanach tyłem do siebie. Na słowa potrząśnij mną - potrząsamy dzieckiem delikatnie. Na słowa bum - podrzucamy malucha do góry.
Jestem mały popcorn
W garnku siedzę sobie
Szybko szybko potrząśnij mną
Gotowy???
Buuuuum!!!
Źródło |
GŁOWA RAMIONA
Ta piosenka to świetna nauka cześci ciała. Sadzamy malucha przed sobą i pokazujemy na sobie to, o czym śpiewamy, a potem pokazujemy to samo na dziecku. Starsze dzieci powtarzają same za nami. Na początku śpiewamy powoli, a potem stopniowo przyśpieszamy.
Możemy zmieniać słowa, tak żeby maluszek mógł poznać nie tylko uszy i nos, ale też włosy, paluszki, policzki i inne. Wersję z misiem znajdziecie tutaj.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos!
Głowa, ramiona, kolana, stopy,
kolana, pięty, kolana, stopy.
Głowa, ramiona, kolana, stopy,
oczy, uszy, usta, nos!
Czesc Leno
OdpowiedzUsuńdziekuje za piosenki i rymowanki. jestem w Londynie i mam 6 miesiecznego szkraba. szukam polskich piosenek z gestami (chodzimy na zajecia gdzie robimy angielskie mcdonaldy i wheels on the bus etc). znam duzo polskich piosenek, ale zadna nie ma gestow.
tlumaczenie angielskich piosenek, ktore moj synek zna bedzie przydatne do dwojezycznego rozwoju, ale szkoda, ze nie ma rodowicie polskich.
pozdrawiam
Asia
Asiu, przyznam szczerze, że te angielskie piosenki-pokazywanki są wyjątkowo atrakcyjne dla dzieci i bardzo proste.Polskie nie są aż tak wyraziste. I zgadzam się z tobą, że typowych polskch z pokazywaniem jest mało. Na pewno jednak znasz piosenkę "Szczotka pasta, kubek ciepła woda..." przy której można uczyć mycia ząbków albo "Krasnoludki" dla troszkę starszych już dzieci.Wrzuć sobie tytuły na youtube :)
OdpowiedzUsuń